12.2.14

Ceramah Pengurusan Masa

Bismillahirrahmannirrahim.. Bila si manis menulis (^_^)

Asalamualaikum kepada smeua pembaca blog cikgu. Hari ini cikgu diundang oleh Sekolah Kebangsaan Lok Heng untuk berkongsi ilmu dengan anak-anak tahun 6 di sana. Insyallah cikgu berusaha semampu cikgu untuk memberikan input yang terbaik kepada anak-anak sekolah itu.

Pengurusan Masa memang satu tajuk yang perlu diterang dan dijelaskan kepada anak-anak tahun 6 sejak awal lagi. Memangdangkan ini sudah bulan 2 jadinya amat sesuailah ceramah pengurusan masa ini dibuat. Agar anak-anak tahun 5 tahu membuat jadual pengurusan masa mereka sendiri.

Antara perkara yang cikgu tekankan dalam ceramah pengurusan masa ini ialah:
-Kenali apa maksud pengurusan masa
-kaitkan masa dengan pepatah melayu dan surah di dalam Al-Quran
-Terangkan perangkap masa
-Apa itu faktor luaran dan dalaman yang menggangu untuk mengurus masa
-Teknik mengurus yang berkesan
-Buat jadual harian, jadual mingguan dan jadual bulanan.
-Buat jadual sekolahku.
-2 aktiviti LDK

Alhamdulillah, murid memberikan tindak balas yang baik dan sangat memberikan kerjasama yang jitu. Jadinya bila keeratan ini terjalin tidaklah susah untuk cikgu menyampaikan input dengan sebaiknya. Banyak juga berlaku soal jawab antara cikgu dan murid-murid. Daripada jawapan yang diberi nampaknya murid memahami konsep pengurusan masa tersebut. Alhamdulillah.

Terima kasih kepada pihak SK Lok Heng atas jemputan ini. Didoakan anak-anak tahun 6 akan memperolehi keputusan yang cemerlang. Aamiiin.













Tiada ulasan:

Catat Ulasan