11.2.14

KURSUS KEPIMPINAN FASA 1

Bismillahirrahmannirrahim.. Bila si manis menulis (^_^)

Asalamualaikum kepada semua pembaca blog cikgu. Alhamdulillah selesai sudah Kursus Kepimpinan Fasa 1 untuk tahun ini. Untuk makluman semua sekolah cikgu memang ada 2 fasa kursus kepimpinan. Sekali dibuat di dalam sekolah dan kali kedua di luar sekolah.

Cikgu bertindak sebagai penyelaras dan penceramah bagi slot pertama. kali ini cikgu tidak buat ceramah mengadap slide power point.heheh... Mari ikuti rentetan peristiwa berikut:

Program: Kursus Kepimpinan Fasa 1
Tarikh: 8hb 2, 2014
Tempat: Dewan Sekolah, kelas, tapak perhimpunan.

-kata-kata aluan
-Bacaan doa oleh wakil murid
-Ucapan guru besar
-Slot 1- Aktiviti kepimpinan
-Rehat
-Slot 2- Rehersel
- Bersurai

Ok slot 1 tu cikgu laksana aktiviti yang membabitkan kepimpinan. Cikgu pilih 2 aktiviti yang mana dalam aktivti tersebut ada ciri-ciri pemimpinan dan kepimpinan dalam menjayakannya. Sepanjang 2 aktiviti itu berlangsung cikgu tidak henti-henti menerangkan bagaimana ciri-ciri pemimpin itu setiap kali murid-murid melakukan aktiviti tersebut.

Slot 2 pula cikgu bahagikan murid perempuan kepada 3 kumpulan sebab ada 3 cikgu yang akan melatih mereka. Murid perempuan dilatih dalam membaca teks pengacaraan dengan baik dan sebutan intonasi yang bagus. Manakala lelaki pula dalam kelompok yang sama dan mereka diajar membaca ikrar dengan penuh semangat dan lantunan suara yang betul, bacaan doa dan cara memasang dan menaikkan bendera.

Namun ada gambar-gambar untuk slot 1 dan 2 yang tak dapat cikgu upload. Tidak dapat dikenalpasti apa masalahnya. Asik arrow ja...

Tahniah kepada anak-anak bakal menjadi pemimpin negara ini. Insyallah ilmu yang diberi diharap dapat digunakan dengan sebaiknya dan menjadi amalan yang baik.

















Tiada ulasan:

Catat Ulasan