25.6.15

SESI MELUAH RASA-Sesekali itu perlu

Bismillahirrahmannirrahim.. Bila si manis menulis (^_^)

Asalamualaikum kepada semua pembaca blog cikgu. Moga semua sihat dan cikgu doakan kita semua berada dibawah lindungan Yang Maha Esa. Aminn.

Sebenarnya sesekali tidak salah kita meluah apa yang kita rasa. Kita meluah banyak hal dan perkara. Tidak semestinya tentang kerja. Jika disebut tentang dunia saja banyak yang boleh disentuh. Hal keluarga, anak, kereta,rakan, komunikasi, pergaulan, duit. Pendek kata macam-macamlah ya.

Sesekali meluah dapat melegakan perasaan. Ada banyak cara nak meluah. Ada anak murid cikgu yang suka meluah di dalam diari, dalam surat, berjumpa face to face, menyanyi, macam-macam kan?

Jika lihat gambar di bawah cikgu tengah menumbuk si tiger. Huhuhuhu...kengkonon meluah lah tu. Tu tunjuk saja ok. Hihihi.

Cikgu seorang yang suka pendam. Bila dalam keadaan marah, rungsing atau banyak kerja cikgu hanya akan berdiam diri. Duduk dan fikir. Bila orang cakap cikgu senyap. Sebenarnya tak bagus. Boleh mengundang perspektif negatif orang lain pada kita. Yalah patutnya bila orang bercakap kita kena tengok dia dan balas.

Tapi kita tak boleh sangkal yang kita ini hanya manusia. Hanya Nabi yang maksum. Orang gila sahaja yang tak punya emosi. Diam lebih baik dari mengeluarkan kata-kata nista yang tak elok. Bila emosi dah ok, kita jumpalah semula rakan kita dan ajak berborak sepertia tiada apa yang berlaku.

Cuma cikgu nak pesan, jadilah diri kita yang sebenar. Jangan mahu orang sekeliling lihat yang cantik saja pada kita. Itu munafik namanya. Kita takkan boleh jadi seperti micheal jackson untuk dilihat sebagai micheal jakcson. Harap faham kata-kata cikgu ini.





Tiada ulasan:

Catat Komen